آلودگی هوا، قاتل ۲۱ هزار ایرانی در سال ۱۴۰۰

دانش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست:

آلودگی هوا، قاتل ۲۱ هزار ایرانی در سال ۱۴۰۰

به گزارش آژانس خبری ریحان، همواره متهم اصلی آلودگی هوا، آمد و شد شهری و حضور خودرو و موتورسیکلت های فرسوده اعلام می‌شد؛ اما دی ماه سال ۱۳۹۹ انگشت اتهام به سمت نیروگاه های تولید برق نشانه رفت که به استفاده از سوخت مازوت روی آورده‌اند. حال «داریوش گل‌علیزاده» رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز تلویحا این موضوع را تایید می‌کند: «حتی اگر سوخت و خودروها در کشور استاندارد شوند، باز هم وضعیت هوا به‌طور کامل بهتر نمی‌شود چراکه ۹۴ درصد تولید انرژی کشور بر پایه سوخت‌های فسیلی است.»

او در گفتگو با پانا، تاکید کرد کاهش آلودگی هوا در اولویت هیچکس نیست از همین رو نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت:

«بر اساس گزارش وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ در ۲۷ شهر آلوده کشور با ۳۵ میلیون جمعیت، حدود ۲۱هزار مرگ‌ و میر منتسب به آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق ۲.۵ میکرون در بزرگسالان گزارش شد که ۱۱ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد کرده است. همچنین در تهران ۶ هزار نفر جان خود را به این علت از دست داده‌اند.»

 

 

 

 

 

گل‌علیزاده معتقد است برای کاهش آلودگی هوا در کشور باید به سمت استفاده از نیروگاه‌های با انرژی تجدیدپذیر رفت:«شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر دیگر نقاط جهان است. مساله و راهکار مشخص اما اجرا کردن آن دچار مشکل است. شعارها در این زمینه باید به تغییر رفتار مسئولان و مردم منجر شود تا وضعیت پیچیده‌تر از این نشود.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تولید موتورهای کابراتوری ممنوع شده است اما هنوز با استفاده از آن‌ها آلودگی بسیاری تولید می‌شود، گفت: «در تهران منابع انتشار آلودگی بسیار بالاست، به همین علت استفاده از هر خودروی استاندارد و جدیدی موجب تشدید آلودگی می‌شود در حالی که هدف به حداقل رساندن آلودگی هوا است.»

منبع دیجیاتو

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://reihaan.ir/?p=10479

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: