روایت نیم قرن نوکری گیلانیها برای سلطان «سید جلال الدین اشرف»

آستانه اشرفیه- آستان مقدس «سید جلال الدین اشرف» برادر امام رضا (ع) در شهرستان آستانه اشرفیه سالهاست که به محلی برای عرض ارادت و عشق گیلانی ها به خاندان عصمت و طهارت تبدیل شده است.

آژانس خبری ریحان، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: سوار خودرو شدم قرار است سفری کوتاه اما به یادماندنی را به رشته تحریر در آورم. دقیقه شمار عقربه‌های ساعت یک دور کامل نزده بود به مقصد رسیدیم؛ گنبد فیروزه‌ای آقا از دور نمایان بود و هر چقدر به بارگاه سلطان نزدیک تر می‌شدیم هیبت و عظمتش وجودمان را می‌بلعید.

وارد حیاط شدیم معنویت در آن موج می‌زد و کبوترهایی که در گوشه‌ای دنج سفره عاشقی پهن کرده بودند و آدم‌هایی که دست بر سینه و سر بر قامت تعظیم، عرض ارادتشان را به آقا تقدیم می‌کردند. وارد حرم که می‌شوی، عطر معرفت، عشق و معنویت در گوشه گوشه این بارگاه ملکوتی قابل لمس است و تو را در حال و هوای خودت، گم می‌کند.

اینجا بارگاه آقا سیدجلال الدین اشرف (ع) برادر گرانقدر شاه خراسان حضرت امام رضا علیه السلام است، جایی که یک شهر چه عرض کنم، یک استان شیفته‌اش هستند و با خاطره‌هایش عشق بازی می‌کنند.

بارگاه سید جلال الدین اشرف مانند خورشیدی بر تارک گیلان

بارگاه سید جلال الدین اشرف در شهرستان آستانه اشرفیه از شهرهای شرقی استان گیلان واقع شده که در ۳۵ کیلومتری رشت مرکز استان و ۵ کیلومتری لاهیجان قرار دارد. آن بزرگوار در سال ۱۸۰ ق، در مدینه عشق چشم به جهان گشود و به روایتی در تاریخ ۱۴ رمضان سال ۲۲۳ و در سن ۴۳ سالگی به مقام والای شهادت نائل می‌شود.

پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم علیه السلام و مادر پاکدامن و والامقامش «نجمه» است و ظاهراً کوچک‌ترین فرزند از میان فرزندان امام هفتم بوده و برادر گرانقدر امام رضا علیه السلام هستند و طبق شواهد تاریخی حُب و صمیمیت خاصی بین این دو برادر عزیز حاکم بوده است.

آقا سید جلالدین اشرف (ع) در سال ۲۰۱ هجری در زمان ولایت عهدی امام رضا (ع) در حالی که حدوداً ۲۱ سال داشت از مدینه برای تبلیغ به بغداد آمد و در سال ۲۰۴ هجری وقتی که مامون از مرو به بغداد می‌رود حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) شهر بغداد را ترک کرده و با جمعی از یاران رهسپار ایران شده و در شهر قم ساکن می‌شود.

پایه گذار نخستین حکومت شیعی در ایران

حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) پایه گذار نخستین حکومت شیعی در ایران با لبیک گفتن دعوت عده‌ای از سادات و شیعیان گیلان در سال ۲۰۶ هجری با شعار خون خواهی برادرش امام رضا (علیه السلام)، به خطه گیلان عزیمت کرد.

حضور آن حضرت در گیلان با استقبال گرم مردم این سامان مواجه شد و با کمک مردم و مبارزین محلی، نخستین حکومت شیعی را در ایران پایه گذاری کرد. حضرت سرانجام پس از تشکیل حکومت در سال ۲۰۷ در جنگی که در روستای لیالمان (۵ کیلومتری لاهیجان) رخ داده به سختی مجروح شد و برای اینکه پیکرش به دست دشمن نیفتد خود را به حوالی رودبار رساند و در ییلاق دارستان در (۹ کیلومتری رودبار) به مقام شهادت نائل آمد.

بنا به وصیت آن حضرت و با تدبیر و زیرکی شیخ مفیدالدین و اطرافیان پیکر مطهرش را در تابوت گذاشته و در آب سفید رود رها کردند. تابوت حامل پیکر مطهر حضرت کیلومترها دورتر از محل شهادتش در حوالی لاهیجان در قریه کوچان (آستانه اشرفیه امروزی) به ساحل رسید و سرانجام پیکر پاک و مطهر آن رهبر نستوه و اسوه مقاومت و تقوا و مجاهد راه آزادی و شرافت، توسط گیلانی‌ها تشییع و به خاک سپرده شد.

آنطور که داده‌های تاریخی روایت می‌کنند حضرت سیدجلال الدین اشرف که به «سلطان» هم معروف است حدود دو دهه در خطه گیل و دیلم حکومت کرد و منشأ اثرات ارزشمندی در ترویج فرهنگ اسلامی و رضوی در این مناطق شد.

آن حضرت در مبارزه و نبرد هم بسیار ماهر، چیره دست و توانا بود و در دو دهه حکومت علوی و رضوی اش، چندین شهر از جمله قزوین، زنجان و رودبار را فتح کرد و سفره ایمان، اسلامیت و دین را در سیطره گیل و دیلم گسترانید.

روایتی از نیم قرن نوکری برای سلطان

بعد از تورقی کوتاه در تاریخ پر رمز و راز سرگذشت این عالم روحانی، مبارز و دانشمند، سرانجام ساعت انتظار به سر رسید و چشممان به جمال پیرمردی گشاده رو و شیرین کلام روشن شد و گفتگوی صمیمی با «حاج حسن شیرینکام» سفر نیم روزمان را به آستانه اشرفیه شیرین‌تر کرد، پیرمردی که غبار تجربه بر قامتش سنگینی کرده بود و از چین و چروک صورت و محاسن سفیدش می‌شد ناگفته‌های زیادی را فهمید.

«حاج حسن» قصه ما که حدود نیم قرن است به عنوان خادم امامزاده سیدجلال الدین اشرف (ع) لباس نوکری اهل بیت علیهم السلام را بر تن کرده و جوانیش را زیر بیرق آل الله به منزل پیری رسانده است برای ما از خاطرات، تلخ و شیرینی‌های یک عمر عشق بازی گیلانی‌ها با «سلطان» می‌گوید.

«حاج حسن شیرینکام» خادم باسابقه و اهل دل آقا سیدجلال الدین اشرف (ع) آستانه اشرفیه در گپ و گفتی خودمانی، ما را مهمان لحظه‌های شیرین و خاطرات فراموش نشدنی اش می‌کند و می‌گوید: بارگاه آقا سیدجلال الدین اشرف (ع) مایه فخر، برکت و معنویت گیلان است و گیلانی‌ها به وجود «سلطان» افتخار می‌کنند.

وی با اشاره به ابراز ارادت مردم گیلان به امامزادگان واجب التعلیم در استان، افزود: گیلانی‌ها به نمایندگی شاه خراسان، با آستان مقدس سیدجلال الدین اشرف عشق بازی می‌کنند.

ماجرای شفاعت بیمار مازنی توسط آقا سید جلال‌الدین اشرف

این خادم امامزاده سیدجلال الدین اشرف (ع) با اشاره به عظمت و بزرگی «سلطان» و جایگاهش نزد مردم، بیان کرد: آقا سیدجلال الدین اشرف (ع) در گیلان نمونه است و محبان و شیفتگان خاصی از سراسر کشور به این امامزاده شرفیاب می‌شوند.

شیرینکام گریزی هم به شفاعت معجزه آسای سیدجلال الدین اشرف (ع) زد و اضافه کرد: یادم هست خیلی سال‌های قبل یک شهروند تنکابنی از مازندران مهمان آقا سید جلال‌الدین اشرف شد مهره کمرش به شدت آسیب دیده بود به طوری که پزشکان از درمانش قطع امید کرده بودند.

وی با بیان اینکه چند شبی این شهروند مازنی در صحن باصفای آقا سیدجلال الدین اشرف (ع) اُطراق کرد، افزود: صبح یکی از این شب‌ها دیدم که شهروند تنکابنی جاروب را برداشته و دارد حیاط را تمیز می‌کند برایم جالب شد به سراغش رفتم و ماجرا را از وی جویا شدم؛ گویا قادر به راست و خم شدن کمر نبود اما با توسل به «سلطان سید جلال‌الدین اشرف» شفاعت یافته بود.

هیچکس از خانه «سلطان» دست خالی بر نمی‌گردد

روایت نیم قرن نوکری گیلانیها برای سلطان «سید جلال الدین اشرف»

خادم باسابقه امامزاده سیدجلال الدین اشرف (ع) با بیان اینکه بسیاری از مردم برای شفاعت و اجابت دعا گاهاً ۴۰ شبانه روز در این مکان مقدس می‌ماندند تا شفاعت بگیرند، گفت: نگاه اعتقادی مردم به آستان مقدس آقا سیدجلال الدین اشرف کمتر از برادر بزرگوارش حضرت امام رضا (ع) شاه خراسان نیست.

حاج حسن با اشاره به کرم، منش و بزرگی «سلطان»، اضافه کرد: آوازه بنده نوازی آقا سیدجلال الدین اشرف (ع) همه گیر شده است.

وی با بیان اینکه هیچکس از خانه «سلطان» دست خالی بر نمی‌گردد، افزود: مسکین نوازی و توجه خاص به بندگان خدا در طایفه و آل الله سنتی فراموش نشدنی است.

این خادم قدیمی آستان مقدس حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) با تاکید بر ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در جامعه، بیان کرد: ظرفیت معنوی بارگاه آقا سیدجلال الدین اشرف (ع) فرصت ارزشمندی برای ترویج فرهنگ رضوی و اسلامی است.

شیرینکام با بیان اینکه مرقد سیدجلال الدین اشرف قطب فرهنگی و مذهبی گیلان است، گفت: برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، مذهبی و اعتقادی متناسب با مناسبت‌های مختلف در آستان مقدس سیدجلال الدین اشرف اثرگذاری خاصی در جامعه دارد.

وی با اشاره به حضور مردم در مراسم و ویژه برنامه‌های آستان مقدس حضرت سیدجلال الدین اشرف (ع)، افزود: آستانه اشرفیه به حرمت و لطف «سلطان» به قطب گردشگری زیارتی گیلان تبدیل شده است.

آقای استاندار آستانه اشرفیه را ویژه ببینید

وی امام زاده سیدجلال الدین اشرف (ع) با اشاره به ظرفیت ترویجی و فرهنگ سازی «سلطان» در گیلان و شمال کشور، اضافه کرد: پرداختن به ابعاد مختلف شخیصتی، مبارزاتی، معرفتی و ایمانی سید جلال الدین اشرف (ع) باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شیرینکام، ارادت قلبی مردم به سیدجلال الدین اشرف (ع) را وصف ناشدنی خواند و بیان کرد: گیلانی‌ها از دیرباز به ائمه اطهار (ع) ارادت ویژه داشته و دارند و این مهم را می‌توان نسل‌ها و اندیشه‌ها جستجو کرد.

وی با بیان اینکه آستان مقدس حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) قم و مشهد گیلانی‌ها است، افزود: افرادی که شرایط مشرف به امام رضا (ع) و یا حضرت معصومه (س) را ندارند به دیدار برادر بزرگوارشان آقا سید جلال‌الدین اشرف در آستانه می‌روند و عرض ادب می‌کنند.

خادم قدیمی آستان مقدس حضرت سید جلال الدین اشرف (ع) با تاکید بر اینکه دامنه توجهات مسئولان به آستانه اشرفیه افزایش یابد، گفت: مسئولان گیلان بویژه استاندار، آستانه اشرفیه و مرقد مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) را ویژه ببیند.

شیرینکام با بیان اینکه «سلطان» آبروی معنوی گیلان است، تصریح کرد: پرداختن به قطب‌های فرهنگی، مذهبی و گردشگری گیلان نظیر امامزاده سیدجلال الدین اشرف (ع) باید مورد توجه همه مدیران و مسئولان باشد.

وی با اشاره به حضور هزاران گردشگر و مسافر به دیار سلطان، افزود: تقویت زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی در آستانه اشرفیه برای پذیرایی از گردشگران و زوار حرم «سلطان سید جلال‌الدین اشرف» باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تُهی از «ارائه» در کنار داشته‌های ارزشی و مذهبی

روایت نیم قرن نوکری گیلانیها برای سلطان «سید جلال الدین اشرف»

یک ساعتی می‌شد که از گپ و گفت با حاج حسن قصه گذشته بود و آفتاب هم کم کم داشت سرخی شفق گونش را نمایان می‌کرد و خبر از پایان یک روز دیگر می‌داد. حاج حسن با همان لبخند قشنگ، یک آغوش مهربانانه و خداحافظی گرم و صمیمی، بدرقه مان کرد و با عرض ارادتی در فاصله دور از آستان مقدس سید جلال الدین اشرف، دیار سلطان را ترک کردیم.

آن چیزی که این روزها به عنوان یک خلاء فرهنگی و اعتقادی مطرح است نپرداختن اصولی، مستمر و حرفه‌ای به داشته‌های فرهنگی، مذهبی و اعتقادی است، داشته‌هایی که اگر دست دیگران بود تاکنون هزاران اثر هنری در وصفش خلق شده بود اما در مقابل جبهه نرم و بمباران فرهنگی و رسانه‌ای دشمن در کنار تمام داشته‌های ارزشی و مقدس، تُهی از «ارائه» هستیم که باید مورد توجه مسئولان و دغدغه مندان امور قرار گیرد، مسئولان و دغدغه میدانی که فقط از جنگ شناختی، ترکیبی و رسانه‌ای دشمن سخن می‌رانند اما راهکاری برای مقابله به مثل و پاسخ گویی هنرمندانه به تهاجم رسانه‌ای ارائه نمی‌دهند.

منبع:مهر

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://reihaan.ir/?p=13178

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: