به گزارش آژانس خبری ریحان؛ بوی بد دهان یا halitosis حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان را در طول عمرشان درگیر می‌کند. بوی بد دهان می‌تواند ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و یا بیماری‌های مزمن باشد.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

باکتری ها، ذرات مواد غذایی باقی مانده بین دندان‌ها را تجزیه می‌کنند. تجزیه باکتریایی و باقی ماندن مواد غذایی در بین دندان‌ها باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود. رعایت بهداشت دهان، استفاده از دهانشویه، نخ دندان و مسواک می‌تواند این مشکل را به راحتی حل کند.

چه غذا‌هایی باعث بوی بد دهان می‌شوند؟

معده شما، هنگامی که سیر، پیاز و یا مواد غذایی با بو‌های تند می‌خورید، مواد موجود در این غذا‌ها را هضم و جذب می‌کند؛ این مواد وارد جریان خون شده و از طریق خون به ریه‌ها می‌رسند و باعث ایجاد بوی بد، هنگام تنفس می‌شوند. این بوی بد عموماً تا ۷۲ ساعت ادامه دارد و پس از آن، از بین می‌رود. نوشیدن برخی نوشیدنی‌ها با بوی قوی، مانند قهوه نیز می‌تواند در ایجاد بوی بد دهان موثر باشد.

سیگار کشیدن

مصرف دخانیاتی مانند سیگار و قلیان می‌تواند سبب خشکی مخاط دهان و ایجاد بوی بد در هنگام تنفس شود.

با دهان باز نخوابید

خشکی دهان می‌تواند از علل ایجاد بوی بد در تنفس باشد. وجود مشکل در غدد بزاقی دهان، خوابیدن با دهان باز و یا مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های مربوط به فشار خون و یا مشکلات ادراری می‌تواند از طریق ایجاد خشکی در دهان باعث بوی بد آن شود. مصرف آب، مایعات و مواد غذایی ترش، می‌تواند باعث افزایش ترشح بزاق شود.

چه بیماری‌هایی باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند؟

عفونت سینوس ها، برونشیت مزمن، عفونت مجاری تنفسی فوقانی و سنگ‌های لوزه می‌توانند عوامل ایجاد بوی بد در دهان باشند؛ بوی غیرعادی نفس می‌تواند نشانه برخی بیماری‌ها از جمله بیماری کلیوی، دیابت و رفلکس معده (GERD) باشد. رفلکس معده (بازگشت محتویات معده به مری) یکی از شایع‌ترین علل بوی بد دهان است.

اگر دچار نارسایی کلیوی باشید ممکن است تنفس شما بویی شبیه بوی ماهی بدهد؛ همچنین در افراد دیابتی، به دلیل اینکه بدن نمی‌تواند از گلوکز برای سوخت و ساز خود استفاده کند، چربی‌ها تجزیه می‌شوند و در نتیجه تجزیه آنها، ماده‌ای به نام کتون آزاد می‌شود که این ماده بوی شبیه به بوی استون دارد. داشتن حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی منظم در روز و مصرف روزانه ۳ تا ۴ واحد میوه و ۳ تا ۵ واحد سبزی، مصرف جوانه دانه‌ها و غلات کامل و پرهیز از مصرف شیرینی، شکلات، نان و برنج زیاد، مواد غذایی فرآوری شده و فست فود‌ها می‌تواند از بالارفتن قند خون و ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

منبع:تسنیم

منتظرتان هستیم