به گزارش آژانس خبری ریحان؛ دکتر معصومه همت‌یار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اصول تغذیه صحیح در کودکان از سنین پایین شروع مى‌شود.کودکان انرژى موردنیاز خود را از کربوهیدرات‌ها (۵۰  تا ۵۵ درصد)، پروتئین‌ها (۱۵ درصد) و چربى (۳۰ درصد) مى‌گیرند. کودکان به پنج گروه غذایى میوه و سبزیجات، لبنیات، حبوبات، گوشت‌ها و نان و غلات نیاز دارند و وعده‌هاى غذایى روزانه باید از این موادغذایى تشکیل شود.

وی ادامه داد: مواد غذایى شور، فریزشده، فست فود، سس‌ها و… مواد غذایى مضرى براى کودکان هستند. بعد از یک سالگى کودکان به ۵ وعده غذا در روز نیاز دارند بنابراین والدین باید تنقلات مفید در اختیار کودک قرار دهند.

ین متخصص بیماری‌های کودکان افزود: معمولا بدغذایى کودکان به دلیل رفتار اشتباه والدین و اشتباهات آنها در آغاز شروع غذاى کمکى شکل مى گیرد، به طورى که به زور غذا دادن به کودک و دنبال کودک راه افتادن، وسواس زیاد به خرج دادن، در وقت نامناسب به کودک غذا دادن، بدون نظم بودن وقت غذا، بدغذا بودن والدین و… در عادت‌هاى بد غذایى کودکان موثر است و سبب زده شدن کودک از غذاى سالم مى‌شود بنابراین باید اشتباهات را اصلاح کرد.

دکتر همت‌یار گفت: متاسفانه علت ابتلا به کبد چرب در کودکان چاقى، دیابت، سوءتغذیه و کاهش تحرک است. از این رو، براى پیشگیرى و درمان، کنترل تغذیه و افزایش تحرک بسیار مهم هستند بنابراین والدینی که به فکر سلامت کودکشان هستند باید، خوراکى‌هایى مانند سس، فست فود، نوشابه و مواد غذایى فریزشده را از برنامه غذایى آنها حذف کنند. الگوى غذایى سالمی را پىش رو بگیرند و تنقلات نامناسب را حذف کرده تا فرزندشان در نوجوانى گرفتار چاقى، دیابت و کبد چرب نشود. در صورتی که وزن کودکشان بالاست حتما با نظر متخصص مربوطه، وزن او را با رعایت اصول تغذیه سالم پایین بیاورند و تحرک کودکشان را تا یک ساعت در روز افزایش دهند.

منبع:سلامانه


 آژانس خبری ریحان، ویژه استان گیلان

سوژه های خود را از طریق شماره ۰۹۳۹۰۹۳۲۲۲۱ برای ما ارسال کنید

ارسال سوژه با شما،پیگیری و حصول نتیجه با ما

با ما در اینستاگرام همراه باشید